E. YILDIZ DOYRAN

« Yeniden Doğa - 2 / Re-Nature - 2 »

Resim Sergisi - Painting Exhibition

17 Mart – 5 Nisan 2023      A Salonu / Yıldız

Galeri Soyut, 17 Mart – 5 Nisan 2023 tarihleri arasında, Yıldız / A Salonunda, Yıldız Doyran’ın “Yeniden Doğa-2” isimli kişisel resim sergisine ev sahipliği yapıyor.
Gallery Soyut hosts Yıldız Doyran’s personal painting exhibition titled “Re-nature – 2” between 17 March – 5 April 2023 at Yıldız / Hall A.

Yıldız Doyran daha önce Yeniden Doğa / Renature konseptiyle gerçekleştirdiği serginin ikinci serisiyle Ankaralı sanatseverlerle buluşuyor. 17 Mart – 5 Nisan 2023 tarihleri arasında Galeri Soyut’ta izlenecek sergide sanatçının çalışmalarından özel bir seçki yer alıyor.

Burhan Yılmaz, daha önce kaleme aldığı “Doğaya Yeniden Dokunmak:Yıldız Doyran’ın Eserleri” başlıklı yazısında sanatçının doğayla iletişimini bir anlaşmanın bilgisi olarak değerlendiriyor. “Yıldız Doyran’ın eserlerinin kökenine bakıldığında plastik yapılarda, sanatın niteliksel elemanlarının uygulanışı ve bu uygulamaların sonucunda ortaya çıkan imgelerin oluşturduğu bir bilgi fark edilecektir. Bu bilgi doğa ile yapılmış bir anlaşmanın bilgisidir aslında.”

Doyran’ın doğaya onun bir parçası olarak içeriden bakışı ve bir sanatçı olarak onu öznelliğinden geçirişi diyalogdan monoloğa, monologdan diyaloğa dönüşürken sanatçı, doğayla kurduğu sessiz bağlantıyı izleyicinin katılımıyla genişletiyor.

“Yeniden Doğa”, kaynaklarını doğanın ritminden, felsefeden ve göçlerle, yeni karşılaşmalarla uzun bir geçmişi de beraberinde taşıyarak oluşturulan kültürden alırken insana dair olabildiğince kaotik bir söylemi dile getiriyor. – Nilgün Yüksel

KISAYOLLAR:

Sergideki eserleri görüntülemek için tıklayınız.

KISAYOLLAR: Sergideki eserleri görüntülemek için tıklayınız.

E. Yıldız DOYRAN 1964 yılında Hopa’da doğdu. 1986 yılında Gazi Üniversitesi Eğitim Fakültesi Resim Bölümü’nden mezun oldu. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Resim bölümü’nde araştırma görevliliği görevini yürütürken Yüksek Lisans derecesini aldı. 2002 yılında Hacettepe Üniversitesi’nde Resim Bölümü’nde Doktora derecesini aldı. Sonra . Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Resim Bölümü’nde Yardımcı Doçent olarak çalıştı. 2006 yılında Doçentlik ünvanını alan Doyran, Gazi Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Resim Bölümü’nde çalışmaya başladı. Profesörlüğünü Gazi Üniversitesi’nde alan sanatçı, 2014 yılına kadar burada çalıştı. 2014 yılında Düzce Üniversitesi Sanat, Tasarım ve Mimarlık Fakültesi Dekanı olarak çalışmaya başladı. Yine aynı fakültede öğretim üyesi olarak görevine devam etmektedir.

Doyran’ın sanatının köklerini doğa ile modernizmden miras kalan postmodern kavramlar beslemektedir. Onun resim, fotoğraf ve enstalasyonlarında sezgi, tecrübe, anlık yaşantıların sonuçlarındaki yoğunlukların ifadesi arandığı görülmektedir. Eserlerinde sürekli olarak kendi kendine yeten insanın doğadaki mücadelesi ve sistemle oluşturduğu varoluş çelişkileri sorgulanmaktadır.
Doyran ondört kişisel sergisinin yanısıra, birçok ulusal ve uluslararası sergiye katılmıştır. Sanatçı kuruluşundan günümüze Uluslararası Kooridor Sanatçıları arasında yer almaktadır. Aşağıda kişisel sergileri bulunmaktadır:

Kişisel Sergiler:
2023 ‘’Yeniden Doğa-2‘’ Galeri SOYUT / A Salonu 2023
2022 “Yeniden Doğa / Re Nature I” MKM, İSTANBUL
2020 “Yeniden Doğa” Düzce Üniversitesi STMF Sanat Galerisi A/B Salonu, Düzce
2019 “Suya Yansıyanlar” Midland Hotel 29 Station Road NW4 4PN İngiltere LONDRA
2019 “Suya Yansıyanlar II” Yakın Doğu Üniversitesi Türk Modern Sanatlar Müzesi Galerisi Lefkoşa, KIBRIS
2018 “Çİ-Yaşam Enerjisi” Küratör:Dilek Karaiziz Şener,Artrooms Galeri,Girne,KIBRIS
2015 “Hayat Hamlesi” Küratör: Denizhan Özer, Akademililer Sanat Galerisi, İSTANBUL
2009“İlk Sığınağımız Bir Ağaç dalıydı” Achaia Clauss-Patras-YUNANİSTAN
2009 “Yaşam Başka Yerde” Atlas Sanat Galerisi, ANKARA
2009 “Direnme Noktası” Küratör: Denizhan Özer, Akademililer Sanat Galerisi, İSTANBUL 2010 “Döngüsel Gizler” Küratör: Denizhan Özer, Akademililer Sanat Galerisi, İSTANBUL, 2014 “Hayat Hamlesi”Slancio Vitale”,Roma Büyükelçiliği,Mostra Aperta Al Pubblico, Roma,İTALYA,
2008 “Demirin Üstünde Karınca İzi” Küratör: Denizhan Özer, Çağdaş Sanatlar Merkezi, ANKARA
2007 “Anın Farkında Olmak” AİBÜ İzzet Baysal Kültür Merkezi, BOLU
2006 “Dönüşüm I” Küratör:Nilgün Yüksel ,Terakki Vakfı Sanat Galerisi, İSTANBUL
2005 “…” Küratör:Nilgün Yüksel,Galeri Artist,ISTANBUL
2004 “Makro” Galeri X, ISTANBUL
2002″Doğa / Nature “Devlet Resim Heykel Müzesi, Ankara
2000 “Anlar ve Izler” Galeri Soyut, Ankara

E. Yıldız DOYRAN was born in Hopa in 1964. She graduated from Gazi University Faculty of Education- Painting Departmant in 1986. She has worked at Abant İzzet Baysal University Faculty of Education- Painting Departmant as an researching assistant. After that she completed her master degree. She has completed her Phd degree from Hacettepe University Faculty of Fine Arts – Painting Department in 2002. She has started worked at Abant İzzet Baysal University Faculty of Education- Painting Departmant as an assistant professor in 2003. She has taken associate professor in 2006. She has worked as Professor at the Gazi University Faculty of Fine Arts – Painting Department in 2007-2014. Yıldız DOYRAN is still working as Dean of Art, Design and Architecture Faculty in Duzce University. She continues to work as a lecturer in the same faculty
DOYRAN, nourishes her art’s roots with nature and legacy of art history and her exhibits based on the concept of modernism a postmodern. Her Painting, photograph, and installation arts expressions intensive searches in line with intuition and experience instant results. Her work is constantly operating in a self-contained nature of man against the system, the contradictions of existence has been questioned. As creatures who can think on the life-death stand as the most opposite meanings of the concepts we understand some basic principles of a major transformation reduces cleanse. Therefore, in the rhythmic motion of the works for the realization of the transformation of these cases and use them as a balance between the dominant element.
DOYRAN is attended a lot of domestic and international group exhibitions and she has fourteen solo exhibitions. She has five awards and she is one of the members of Kooridor Artists. Solo exhibitions are below:

Solo Exhibitions:
2023 “ Re Nature – 2/ Yeniden Doğa – 2” Gallery Soyut / Hall A – Ankara – Türkiye
2022 “ Re Nature / Yeniden Doğa I” MKM, İSTANBUL, TURKEY
2020 “Re Nature” Duzce University STMF Art Gallery A/B Salon, Duzce, TURKEY
2019 “Reflection On Water” Midland Hotel 29 Station Road NW4 4PN England LONDON
2019 “Reflection On Water II” Middle East University Museum of Modern Arts , CYPRUS
2018 “Çhi-Life Energy” Curator:Dilek Karaiziz Şener,Artrooms Galeri,Girne,CYPRUS
2015 “Life Move” Curator: Denizhan Özer, Akademililer Art Gallery, İSTANBUL
2014 “Slancio Vitale” Mostra Aperta Al Pubblico, Roma,İTALYA,
2010 “Cyclic Hide” Curator: Denizhan Özer, Akademililer Sanat Galerisi, İSTANBUL,
2009“Our first shelter was a tree branch” Achaia Clauss-Patras-GREECE
2009 “Point of Resistance” Curator: Denizhan Özer, Akademililer Art Gallery, İSTANBUL
2009 “Life is Elsewhere” Atlas art gallery, ANKARA
2008 “The trail of ants on top of the iron” Curator: Denizhan Özer, Contemporary Art Center, ANKARA
2007 “Being aware of the moment” AİBÜ İzzet Baysal Culture Center, BOLU
2006 “Metamorphose” Curator:Nilgün Yüksel, Terakki Vakfı Sanat Galerisi, İSTANBUL
2005 “…” Curator:Nilgün Yüksel,Galeri Artist,ISTANBUL
2004 “Makro” Galeri X, ISTANBUL
2002″Nature ” Türkiye State Art Museum, ANKARA
2000 “Moments and Trails” Galeri Soyut, ANKARA

KISAYOLLAR: Sergideki eserleri görüntülemek için tıklayınız.

İnsanoğlu çoğu zaman yönetmekle egemen olmayı, denge kurmakla baskı altına almayı birbirine karıştırır. Günümüz insanının en büyük çelişkilerinden biri de dengeli bir birliktelik kuramayışıdır. İnsanlık başlangıçta korktuğu doğayı yönetmeyi öğrendikten sonra O’na egemen olmaya çalıştı. Tıpkı kendi ilişkilerinde günümüze kadar oluşturduğu toplumsal yaşamda ve onun daha sistematik bir şekli olan devlet örgütlenmesinde yaptığı gibi. Oysa ne doğa ne de insan doğası bu çelişkiyi kaldırır. Egemenlik iddiası çoğu zaman bir ekimdir. Ve yaşamı ekmek toprağı ekmek gibidir. Bir gün o topraklarda karşılaştıklarımız bize sonsuz bir tatmin duygusu yaşatacağı gibi hiç düşünmediğimiz bir şekilde şaşırtabilir.

Doğayı sanatımın hammaddesi olarak seçmem, bazen malzemeyi kendi halinde bırakmam, doğa nesnesinin kendi kendisini ifade edebilmesine de olanak tanır. Bir başka açıdan bu, doğa nesnesini yüceltmekte ‘O’na hayat vermektedir. Doğa ile insan arasındaki en temel bağa ulaşmaya yönelik arayışlar, daha çok organik malzemelere olan ilgi ve doğadaki unutulanlara dokunma isteğiyle ilintili…

Doğadan seçilen nesneler benim için zihnime yaptığım bir yolculuk. Çağdaş sanat hem düşünsel hem tinsel anlamda her seferinde yeniden keşfedilen bir duyarlılık alanı. Onun bir parçası olan enstalasyon ise sanatla yaşam arasındaki bağlantıyı sağlamlaştıran yeni sentez yollarıyla yepyeni bir düzende izleyene sunabilme olanaklarını sağlayan bir disiplin. Doğanın tümüyle bir sanat eseri olduğu düşüncesinden hareketle, seçilen nesnelere küçük müdahalelerle sadece eklemlenme çabası benim yaptığım. Sunulan evren ise taştan, süngerden, ağaçtan, bitkiden, tezeklerden, samanlardan oluşturulmuş gerçek doğa nesneleri ile diyaloğa girilen bir yer.

Makro- mikro, parça- bütün ilişkisi, çalışmalarımın temellerini oluşturan kavramlardan. Bu bakış açısı benim yaşamla sanat arasındaki sınırları kaldırışımda ilksel çıkış noktalarımdan biri. Soyut ile somut arasında bir bağ gösterme istenci. Yaşam dediğimiz soyut kavramın, elle tuttuğumuz doğada varoluşu. Doğanın parçalarını soyutlamam, oradan seçtiğim somut nesneleri tek başına sanat nesnesine dönüştürmem rastlantı değil. Çalışmalarımda rastlantısal olan, süreç.  Çünkü yaşam boyu seçiyoruz. Küçük parçaları seçip bütünü kurguluyoruz. Bakışımızı çoğu zaman tek bir noktaya odaklayıp o odaktan bir yapı inşa ediyoruz. Ve geriye dönüp baktığımızda geçmiş ile gelecek arasında olduğumuz anda duruyoruz aslında. Kendimi hiçbir zaman bir fotoğraf sanatçısı olarak tanımlamadım ama fotoğrafı kullanmam bu düşüncelerin sonucunda ortaya çıktı. Fotoğraf benim için belli bir bakış açısını, ayrıntıyı, o “an”ı bir anlığına olsa da durdurmak, belgelemek. Ortaya çıkan estetik görüntünün sadece o ana ait olduğunu hissettirmek. Yanından öylesine geçip gittiğimiz, görmediğimiz imgeleri görünür kılmak. Doğanın ve yaşamın oluş haline bir kez daha bakmak.

Hava, su, toprak ilişkisi ve yaşam/ ölüm döngüsü. Yan yana gelen bu kelimeler aslında anlamın kendisi. Malzemeleri keşfedip sanat nesnesine dönüştürdüğümde de atölyeden çıktığımda da bir bütün olarak yolculuğumu kapsayan her şey. Diyalektik sürecin son hali. Çıkış noktasına geri dönüş. Bu ilişki ve döngü zinciri farkındalığın, hissetmenin, hatırlamanın, hatırlatmanın göstergesi benim için. Bize yaşamı veren hava, su, toprak ve onu anlamlandırmamızı sağlayan yaşam /ölüm. Bir sanatçı olarak bu döngüyü sessizce gösterirken sadece kendime buradayım/buradaydım değil tüm bu döngü içinde yer alan izleyiciyi de buradasınız/buradaydınız deme hali.

 İnsan varoluş sorununa yanıt ararken zaman zaman dini felsefelere de dayanmıştır. Hümanizm ve bütünün mutluluğu noktasında birleşen Hint, Hıristiyan mistisizmi, Budizm ve Tasavvuf inançlarında Tanrı, insan ruhu, yaşam, ölüm, doğa ve olaylarının mistik açıdan ele alınış biçimleri benzerlik gösterir. Bu bağlamda, içsel enerjiyi açığa çıkarabilmenin yollarını arayan insan varlığı sanatın da özüdür. İnsanın iç yaşantısındaki çalkantılar, huzursuzluklar ve değişimler dolayısıyla sanatını da etkiler. Sanatçıların hayatında maneviyatın ağır bastığı ve tinselliğe duyduğu ilginin arkasında evrenin derinliğine ya da varlıkta derinliğe ulaşabilme istenci yatar.

 Hava, su, toprak ilişkisi ve yaşam/ ölüm gibi zıtlıkların tüm çalışmalarımda etkin olması nedeniyle Servi Dizisi, belki de bana ait kutsal mabedimin bekçisi olacak düşüncesi ile girdiğim serüvenlerden biri.

Biz her ne kadar bilincimize sürekli vurgu yapsak da bir yandan sezgilerimizle ilerliyoruz. Doğum her canlı için geçerli ve yaşam içgüdüsü bizi, hep daha verimli olacağımız topraklara sürüklüyor. Aslında yeterince verimli bir yer bulduğumuzda gerçek anlamda yaşamaya başlıyoruz. Benim için o verimli alan doğa ve sanat. Beslendiğim ve ifade ettiğim iki olgu. Her seferinde ayrı ve bir olmak fikrine yeniden dönüyorum. Doğayla bir olmak, onun yaratıcı ve özgür doğasına katılmak, bütün bu yolculuğu daha anlamlı kılıyor.

Yapıtlarımın temeline doğayı koyarken bir yandan kendi içinde mükemmel bir işleyiş sergileyen bu sisteme dikkat çekiyor diğer yandan bir parçası olduğu doğadan koparılmış modern insanın çelişkilerini bu sistem üzerinden irdeliyorum. Düşünebilen canlılar olarak üzerinde en çok durduğumuz yaşam/ölüm gibi karşıt kavramları biraz da bizim algıladığımız anlamlarından arındırarak büyük bir dönüşümün temel ilkelerine indirgiyorum. Bu başka bir açıdan kendimizi kurduğumuz şehirlere hapsedip bağlamından kopardığımız doğayla aramızdaki sınırları biraz daha belirsiz kılma; kendimizle, çevremizle ve bir yaşam formu olan dünyayla nasıl dengeli bir birliktelik oluşturabileceğimizi anlama çabası.

 E.Yıldız DOYRAN – Ocak 2023

Aşağıdaki görsellere tıklayarak büyütebilirsiniz. Eser hakkında detaylı bilgi almak için, görselin altında yer alan eser kodunu (örn:sy1810-13) belirterek bizimle e-posta (galerisoyut@gmail.com), telefon (0312 438 86 70), whatsapp (0532 550 99 94) veya aşağıdaki formu kullanarak iletişime geçebilirsiniz. Click on the thumbnails below to enlarge it. You can contact us by e-mail, phone or using the form below.

    .

    ESERLER - ARTWORKS

    Aşağıdaki görsellere tıklayarak büyütebilirsiniz. Eser hakkında detaylı bilgi almak için, görselin altında yer alan eser kodunu (örn:sy1810-13) belirterek bizimle e-posta (galerisoyut@gmail.com), telefon (0312 438 86 70), whatsapp (0532 550 99 94) veya satın al sekmesindeki formu kullanarak iletişime geçebilirsiniz. Click on the thumbnails below to enlarge it. You can contact us by e-mail, phone or using the form on the Buy tab.

    yd2303-01 yd2303-02 yd2303-03 yd2303-04 yd2303-05 yd2303-06 yd2303-07 yd2303-08 yd2303-09 yd2303-10 yd2303-11 yd2303-12 yd2303-13 yd2303-14 yd2303-15 yd2303-16 yd2303-17 yd2303-18 yd2303-19 yd2303-20 yd2303-21 yd2303-22 yd2303-23 yd2303-24 yd2303-25 yd2303-26 yd2303-27 yd2303-28 yd2303-29 yd2303-30 yd2303-31 yd2303-32 yd2303-33 yd2303-34 yd2303-35 yd2303-36 yd2303-37 yd2303-38 yd2303-39 yd2303-40 yd2303-41 yd2303-42 yd2303-43 yd2303-44 yd2303-45 yd2303-46 yd2303-47 yd2303-48 yd2303-49 yd2303-50 yd2303-51 yd2303-52 yd2303-53 yd2303-54 yd2303-55 yd2303-56 yd2303-57 yd2303-58 yd2303-59 yd2303-60 yd2303-61 yd2303-62 yd2303-63 yd2303-64 yd2303-65 yd2303-66 yd2303-67 yd2303-68 yd2303-69 yd2303-70