A Salonu
GALERİ SOYUT / ÇANKAYA
11 Haziran 2025 - 24 Haziran 2025
Resim Sergisi
Galeri Soyut Çankaya, 11 - 25 Haziran 2025 tarihleri arasında Tezcan Karakuş Candan’ın “Unutulmaz Bir Hafıza Mekânı: Atatürk Orman Çiftliği” isimli sergisine ev sahipliği yapıyor.
Sanatçı, mimar ve yazar kimliğiyle tanınan Tezcan Karakuş Candan, bu sergisinde Cumhuriyet’in simgesel mekânlarından biri olan Atatürk Orman Çiftliği’ni hem bireysel hem toplumsal hafızamızdaki yeriyle yeniden yorumluyor. AOÇ’nin yüz yıllık tarihini, dönüşümünü ve direnişini tuvaline taşıyan Candan, mekânın şiirsel imgelerini çağdaş bir görsellikle sanatseverlerle buluşturuyor.
Candan’ın eserleri, sadece görsel bir anlatım değil; aynı zamanda bir hatırlama, koruma ve geleceğe taşıma çağrısı niteliğinde. Kent yaşamının içinde görünmez hale gelen ya da unutturulmak istenen değerli hafıza mekânlarını görünür kılmaya yönelik bu sergi, sanatın dönüştürücü gücünü ve toplumsal belleğe katkısını ön plana çıkarıyor.
Uzun yıllardır sanat, mimarlık ve kent kültürü üzerine çalışmalar yürüten Candan, bu sergide Atatürk Orman Çiftliği üzerinden modern Türkiye’nin kuruluş ideallerine ve bu ideallerin mekânsal temsillerine dikkat çekiyor.
UNUTULMAZ BİR HAFIZA MEKÂNI: ATATÜRK ORMAN ÇİFTLİĞİ
Ülkemizin, Cumhuriyet’le başlayan modernleşme sürecinde; Mustafa Kemal Atatürk’ün, çağdaş kent ve tarım planlaması vizyonunun en önemli hafıza mekânıdır Atatürk Orman Çiftliği. Yalnızca bir üretim ve tarım alanı değil, yeni bir kültür ve yaşam biçiminin de öncüsü olmuştur. Hafızası, yüz yıldır kendine özgü imgelerle dolu bir mekân. İçindeki yapılarla, toplumsal belleğimizdeki anılarıyla anıtsal bir alan.
Atatürk’ün ulusuna bağışladığı ve emanet ettiği bu mekân, yüz yıllık tarihinin son dönemlerinde; topraklarının önemli bir bölümü imara açılarak, yapılaşarak azaltıldığı için en mutsuz zamanlarını yaşıyor yıllardır. Bu durum karşısında, sahiplenme, koruma, direnme pratikleri üzerinden; sivil toplum örgütleri, yazarlar, sanatçılar, bilim ve kültür insanları; protestolarla, konferanslarla, davalar açarak, sergiler düzenleyerek, yazılar yazarak, belgeseller oluşturdular. Kuruluşunun 100. yılında, Atatürk Orman Çiftliği’ni yine, yeniden anımsatmanın, unutmamanın; yalnızca geçmişini değil, bugününü ve geleceğini de korumanın seçkin örneklerini sundular. Tüm bu pratiklerin içinde öncü bir biçimde yer alan mimar/yazar/sanatçı Tezcan Karakuş Candan da, AOÇ’nin 100. kuruluş yıldönümü etkinliklerinde, yurtiçinde ve yurtdışında; yazılarıyla, hazırladığı belgesel filmle, katıldığı konferanslarla ve hazırladığı resim sergisiyle çok özel, bütüncül bir duruş içinde oldu.
Galeri Soyut’ta ki sergisinde, AOÇ’nin toplumsal ve bireysel hafızamızdaki mekânsal imgelerini, resminin içinde şiirsel bir görselliğe dönüştürerek; yüz yılık bir ikonun yarattığı duygularla dokunuyor içimize. Dünle köprüler kurarak, modern Türkiye’nin kurucu ideolojisinin ve Cumhuriyet’in simgesel bir hafıza mekânının korunmasının gerekliliğini duyumsatıyor, sanatıyla. Kendine özgü bir tarzla yeni, yepyeni bir resimsel bellek oluşturuyor.
Daha önce de, küratörlüğünü yaptığım bir sergisinde; Cumhuriyet aydınlanmasıyla oluşturulan, kentin içindeki yapıların görkemli ve ikonik heykeller gibi duruşlarının resimsel hafızasının içinde dolandırarak, görsel bir seyir şöleni sunmuştu sanatseverlere.
Bu sergi bir öncekini bütünlüyor. Yine, kent yaşamının tekdüzeliğinde, bakışımızın dalgınlığında kalmış, kim bilir kaç kez yakınından geçtiğimiz, unutturulmak istenilen çok kıymetli bir hafıza mekânını dillendirerek, anımsatarak, yeni bir bellek oluşturmanın görsel tutanaklarıyla yüklü bir sergi sunuyor.
İbrahim Karaoğlu - Sanat Yazarı/Küratör
Tezcan Karakuş Candan 1967 yılında Manisa’da doğmuştur. 1989 yılında Gazi Üniversitesi Mimarlık Bölümünü bitirerek mimarlık diplomasını aldı. ODTÜ Bina Bilgisinde yüksek lisansa devam etti. Ankara Üniversitesi Latin Amerika Çalışmaları Ana Bilim Dalı’nda yüksek lisansını birincilikle tamamladı. Ankara Üniversitesi Kent ve Çevre Bilimleri bölümünden doktora dersleri aldı. Anadolu Üniversitesi Radyo TV Programcılığını bitirdi. Atılım Üniversitesi Mimarlık Fakültesi’nde yarı zamanlı öğretim görevlisi olarak dersler verdi. Çankaya Belediyesi’nde Tarihi Kentler Birliği Koordinatörlüğü, Yerel Gündem 21 Genel Sekreterliği, Kültür ve Sosyal İşler Müdürlüğü’nde üst sorumluluklarda bulundu onlarca proje yürüttü. Çankaya Belediyesi’nde çocuklara yönelik çocuk sanat atölyeleri programladı ve TÜBİTAK destekli “Küçük Karabalık’la Bilim ve Sanata Yolculuk” projesini hazırlayarak yürütücülüğünü üstlendi. Proje kapsamında 1649 çocuğun katılımı ile kamusal sanatta, çocuk katılımı ile Ankara’nın en yoksul bölgesinde 80 metrekarelik seramik duvar panosu üretimini koordine etti.
Mimarlar Odası Ankara Şubesi’nde Yönetim Kurulu Sekreter Üyeliği, Sayman Üyeliği ve 2014-2023 yılları arasında Şube Başkanlığı görevini yürüttü. Başkentin kentsel planlaması, mimarlık kültürü, kültürel mirasın korunması, Cumhuriyet’in mimariden, resim, heykele kadar uzanan değerlerinin savunucusu oldu ve mücadelesini yürüttü.
Başkentin kaybolan sanat eserlerinden, yıkılan mekânlarındaki sanat eserlerinin izinin sürülmesinden, heykellerin korunmasına yönelik pek çok sanat örgütü ile birlikte çalışmalar yürüttü. Mimarlar Odası’nda, Seğmenler Parkı’ndan ansızın kaybolan İlhan Koman Heykeli’nin Yaygara Güncel Sanat İnisiyatifi ile birlikte yürüttükleri kampanya ile yeniden dökümünün yapılarak yerine koyulmasını sağlanmasının öncüsü oldu.
Mimarlar Odası Ankara Şubesi’nde kent mekân sanat bağlamında, sergiler ve yaratıcı etkinlikler koordine etti. Başkentte “sanatın içine tükürülen”, heykeller kaybolduğu, çağdaş kent ve mekân kimliğinin dönüştürülmeye çalışıldığı dönemde sanatın yaratıcı gücüyle yaratıcı eylemlilikler örgütlenmesinde sorumluluk üstlendi. Cumhuriyet’in kurucu mekânı Atatürk Orman Çiftliği’nin talanına ilişkin hukuksal mücadelenin yanı sıra sanat örgütlerinin içerisinde yer aldığı Başkent Dayanışması ile sanatın gücü ile farkındalığı geliştiren etkinlikler organize etti. Mimarlar Odası’nda yönetime olduğu dönemlerde Ulucanlar Cezaevi’nin ve Saraçoğlu Mahallesi’nin korunması ve yıkımına karşı yürütülen etkinliklerde öncü rol üstlendi.
Avukat Turgut Kazan ve Eskişehir Büyükşehir Belediye Başkanı Yılmaz Büyükerşen Anısına düzenlenen karikatür sergisine, eserleri ile katıldı.
Dilşat Atasoy Koordinatörlüğü’nde, Bergama Arkeoloji Müzesi, İzmir Arkeoloji Müzesi, İzmir Büyükşehir Belediyesi ve İzmir Ekonomi Üniversitesinde açılan “Parşömen bir Serüvendir” resim sergisine, 38 sanatçı ile birlikte katıldı.
Başkentin hafıza mekânlarını “Ankara’ya Bakmak” sergisi Nurol Sanat Galerisi’nde sanatseverlerle buluşturdu.
Gazeteciler Cemiyeti, Mimarlar Odası, İnsan Hakları Derneği, Kavaklıderem Derneği Üyesi olan Candan 2002 yılından bu yana Çocuklarla kent mekân sanat farkındalığı çalışmalarında atölyeler yürütmektedir. 2007 yılından bu yana Uluslararası Mimarlar Birliği Çocuk ve Mimarlık Çalışma Grubunda Mimarlar Odasını temsil etmektedir.
1989 yılından itibaren çeşitli dergi gazete ve internet sitelerinde kent ve mimarlık alanında köşe yazarlığı yapan Candan ulusal ve uluslararası ortamlarda yüzlerce sunum yapmıştır. Pek çok makale ve ortak yayın ile birlikte, Neoliberal Laboratuvar Şili, Kaçak Saray ve Başkenti Savunmak kitapları bulunmaktadır.
Tezcan Karakuş Candan Mimarlar Odası Ankara Şubesi’nde Başkanlık yaptığı dönemde yürüttüğü çalışmalar ve mücadele nedeni ile kurum ve kuruluşlar tarafından birçok ödüle layık görülmüştür.
Candan Mimarlıkla birlikte başlayan sanat yaşamında, sketch yapmakla başlayan yolculuğu, yaşamın sessiz tanıkları hafıza mekânlarını sanatın gücüyle toplumla buluşturarak mekanın sesi olmaya devam ederken, kendi atölyesinde resim, video yerleştirme, fotoğraf, film, upycle tasarımlarla çok yönlü çalışmalarına ve Kısa Dalga internet sitesinde köşe yazmayı sürdürmektedir.
UNUTULMAZ BİR HAFIZA MEKÂNI: ATATÜRK ORMAN ÇİFTLİĞİ
Ülkemizin, Cumhuriyet’le başlayan modernleşme sürecinde; Mustafa Kemal Atatürk’ün, çağdaş kent ve tarım planlaması vizyonunun en önemli hafıza mekânıdır Atatürk Orman Çiftliği. Yalnızca bir üretim ve tarım alanı değil, yeni bir kültür ve yaşam biçiminin de öncüsü olmuştur. Hafızası, yüz yıldır kendine özgü imgelerle dolu bir mekân. İçindeki yapılarla, toplumsal belleğimizdeki anılarıyla anıtsal bir alan.
Atatürk’ün ulusuna bağışladığı ve emanet ettiği bu mekân, yüz yıllık tarihinin son dönemlerinde; topraklarının önemli bir bölümü imara açılarak, yapılaşarak azaltıldığı için en mutsuz zamanlarını yaşıyor yıllardır. Bu durum karşısında, sahiplenme, koruma, direnme pratikleri üzerinden; sivil toplum örgütleri, yazarlar, sanatçılar, bilim ve kültür insanları; protestolarla, konferanslarla, davalar açarak, sergiler düzenleyerek, yazılar yazarak, belgeseller oluşturdular. Kuruluşunun 100. yılında, Atatürk Orman Çiftliği’ni yine, yeniden anımsatmanın, unutmamanın; yalnızca geçmişini değil, bugününü ve geleceğini de korumanın seçkin örneklerini sundular. Tüm bu pratiklerin içinde öncü bir biçimde yer alan mimar/yazar/sanatçı Tezcan Karakuş Candan da, AOÇ’nin 100. kuruluş yıldönümü etkinliklerinde, yurtiçinde ve yurtdışında; yazılarıyla, hazırladığı belgesel filmle, katıldığı konferanslarla ve hazırladığı resim sergisiyle çok özel, bütüncül bir duruş içinde oldu.
Galeri Soyut’ta ki sergisinde, AOÇ’nin toplumsal ve bireysel hafızamızdaki mekânsal imgelerini, resminin içinde şiirsel bir görselliğe dönüştürerek; yüz yılık bir ikonun yarattığı duygularla dokunuyor içimize. Dünle köprüler kurarak, modern Türkiye’nin kurucu ideolojisinin ve Cumhuriyet’in simgesel bir hafıza mekânının korunmasının gerekliliğini duyumsatıyor, sanatıyla. Kendine özgü bir tarzla yeni, yepyeni bir resimsel bellek oluşturuyor.
Daha önce de, küratörlüğünü yaptığım bir sergisinde; Cumhuriyet aydınlanmasıyla oluşturulan, kentin içindeki yapıların görkemli ve ikonik heykeller gibi duruşlarının resimsel hafızasının içinde dolandırarak, görsel bir seyir şöleni sunmuştu sanatseverlere.
Bu sergi bir öncekini bütünlüyor. Yine, kent yaşamının tekdüzeliğinde, bakışımızın dalgınlığında kalmış, kim bilir kaç kez yakınından geçtiğimiz, unutturulmak istenilen çok kıymetli bir hafıza mekânını dillendirerek, anımsatarak, yeni bir bellek oluşturmanın görsel tutanaklarıyla yüklü bir sergi sunuyor.
İbrahim Karaoğlu - Sanat Yazarı/Küratör