A&B SALONLARI
GALERİ SOYUT / ÇANKAYA
16 Mayıs 2025 - 10 Haziran 2025
Proje Sergisi
Galeri Soyut / Çankaya, 16 Mayıs – 10 Haziran 2025 tarihlerinde 21 sanatçıyla gerçekleşecek “Figür-yorum/11″ proje sergisini sanatseverler ile buluşturuyor.
Sanatın merkezinde daima insan vardır. Bin yıllar öncesinden bugüne, sanatçılar duygularını, düşüncelerini ve dünyaya bakışlarını figür üzerinden aktarmışlardır. Figüratif anlatım; sadece bir biçim değil, insanın bireysel ve toplumsal deneyimlerinin görsel bir yorumu olarak sanat tarihinde önemli bir yer tutmuştur.
“Figür-Yorum” sergisi, figürü çağdaş bir dille yorumlayan genç sanatçılarla, bu alanda derinlikli birikime sahip ustaları aynı çatı altında bir araya getiriyor. 16 Mayıs – 11 Haziran 2025 tarihleri arasında Galeri Soyut / Çankaya’da izleyiciyle buluşacak sergi, klasik anlatılardan uzaklaşan ve figürü bir ifade aracı olarak yeniden ele alan sanatçıların işlerini bir arada sunuyor.
Her biri, insanı merkezine alan yapıtlarıyla izleyeni figürün farklı yorumlarını keşfetmeye davet ediyor.
Sergide yer alan sanatçılar: Ali HERİSCHİ, Arda SELİM, Ayhan ÇETİN, Duygu AYDOĞAN, Emine BIYIKLI, Engin KORKMAZ, Erol PELİOĞLU, Hasan Basri İNAN, Hasan SAYGIN, Mevlüt AKAR, Murat ÖZDOĞRU, Necmettin ÖZLÜ, Nurettin AKKAYA, Orçun İLTER, Orhan KURMALI, Salih ÇAKAR, Sema ÖCAL, Sertap YEĞİN, Tanju YAĞAN, Tolga BOZTOPRAK, Zekiye AKALIN
Necmettin Özlü, 1950 yılında Trabzon’da doğdu. İlk ve orta öğrenimini Trabzon’da tamamladıktan sonra, 1967 yılında Trabzon Lisesi'nden mezun oldu. 1972 yılında Karadeniz Teknik Üniversitesi Yer Bilimleri Fakültesi’nden Yüksek Mühendis diploması... Devamını oku
Ali Herischi, Azerbaycan Devlet Güzel Sanatlar Üniversitesi Dekoratif Tatbiki Sanatlar Fakültesi’nden mezun olmuş, sanat dünyasında özellikle soyut ve figüratif resimleriyle tanınan bir sanatçıdır. Yaratıcı sanatsal performansları ve canlı resim... Devamını oku
Hasan Saygın, 1958 yılında Burdur’un Karamanlı ilçesinde doğdu. Çocukluğunu Karamanlı’da geçiren Saygın, genç yaşlardan itibaren resme büyük ilgi duydu. Ancak yeteneği, çevresindeki koşullar nedeniyle yeterince desteklenmedi. Yine de lise... Devamını oku
1961 yılında Ankara Ayaş’ta doğan Kurmalı, 1985 Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Resim-İş Bölümünden mezun oldu. Hacettepe Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Resim Ana Sanat Dalında 1991’de yüksek lisansını tamamladı. Yurt... Devamını oku
Erol Pelioğlu, 1965 yılında Ankara'da doğmuş ve tüm eğitim hayatını bu şehirde geçirmiştir. Ekonomi alanında üniversite eğitimini tamamladıktan sonra, sanata olan ilgisini derinleştirmek amacıyla 2006-2011 yılları arasında Kayıhan Keskinok Atölyesi'nde ileri düzey resim... Devamını oku
Tanju Yağan, 1968 yılında Kayseri’de doğmuş bir ressamdır. İlk olarak Boğaziçi Üniversitesi'nde psikoloji eğitimi almış (1985-1989), ardından sanata yönelerek Mimar Sinan Üniversitesi'nde Özdemir Altan, Güngör Taner, Adnan Çoker gibi önde gelen... Devamını oku
Nurettin Akkaya, 1970 yılında Çorum'da doğdu. İlk kez okul yıllarında resimle tanıştı ve yaptığı işlerin takdir görmesi onu sanat eğitimi almaya yöneltti. Gazi Üniversitesi Resim-İş Eğitimi Bölümünden mezun olduktan sonra, Hacettepe Üniversitesi'nde... Devamını oku
Tolga Boztoprak, 1970 yılında Kars’ta doğdu. 1999 yılında Atatürk Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Resim Bölümü’nden mezun oldu. Sosyal gerçekçiliği ile öne çıkan sanatçı, genellikle mekansızları ele... Devamını oku
Engin Korkmaz, 1972 yılında Erzurum'un İspir ilçesinde doğdu. Sanata olan ilgisini erken yaşlarda keşfeden Korkmaz, 1992 yılında Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Resim-İş Eğitimi bölümünden mezun oldu. Akademik kariyerine devam ederek, 1997 yılında Uludağ... Devamını oku
Sertap Yeğin, 1974 yılında Erzurum'da doğdu. 1999 yılında Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Resim Bölümü'nden mezun olduktan sonra, 2003 yılında Mimar Sinan Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Resim Bölümü'nde yüksek lisans eğitimini... Devamını oku
Sanatçı, 1975 yılında Berlin/Almanya’da doğdu. Karadeniz Teknik Üniversitesi, Fatih Eğitim Fakültesi, Resim-İş Öğretmenliği, Grafik Bölümünden mezun oldu. Mezun olduğu üniversiteyi bölüm ikincisi olarak bitirdi.Ankara Müzik ve... Devamını oku
İzmir doğumlu sanatçı Emine Bıyıklı, resim sanatına olan tutkusunu 2000 yılında İzmir Güzelyalı Kültür Merkezi’nde başlayan sergisiyle görünür kıldı. Sanat yolculuğunu 2012 yılından bu yana İzmir Göztepe’deki atölyesinde sürdüren... Devamını oku
Murat Özdoğru, 1976 yılında Dicle, Diyarbakır'da doğdu. 2002 yılında Hacettepe Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Resim Bölümü’ne girdi ve 2006 yılında Prof. Dr. Zafer Gençaydın Atölyesi'nden mezun oldu. Aynı zamanda Prof. Dr. Hayati... Devamını oku
Ayhan Çetin, 1978 yılında Bulgaristan'ın Kırcali şehrinde doğmuş, Türk sanat dünyasında önemli bir yere sahip ressam ve akademisyendir. Sanat eğitimine İzmir Anadolu Güzel Sanatlar Lisesi'nde başlamış ve 1997 yılında buradan mezun olmuştur. Ardından 2001 yılında Anadolu... Devamını oku
Orçun İlter, 1981 yılında Bursa’da doğdu. İlk ve orta öğrenimini Bursa’da tamamladı. Sanat yeteneği küçük yaşlarda kendini gösteren İlter, 8 yaşında pastel ve guaj boya ile yaptığı çalışmalarıyla ilk kişisel sergisini açtı. Bu dönemde... Devamını oku
Sema Öcal, 1981 yılında Adana'da doğdu. Sanat eğitimine 1999 yılında Mersin Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Resim Bölümü'nde başladı ve 2005 yılında Mehmet Yılmaz Atölyesi'nden mezun oldu. 2011 yılında İnönü Üniversitesi Sosyal Bilimler... Devamını oku
1984 Şanlıurfa da doğdu. 2009 da İnönü Üniversitesi Resim İş Öğretmenliğini tamamladıktan sonra aynı okulun Güzel Sanatlar Fakültesinde yüksek lisansa başladı ve 2014 de mezun oldu. Şu anda Mersin Üniversitesinde sanatta yeterlik/ doktora eğitimine devam... Devamını oku
Duygu Aydoğan, 1987 yılında Elazığ'da doğdu. Sanat eğitimine 2011 yılında Anadolu Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Resim Bölümü’nden mezun olarak başladı. Akademik çalışmalarına devam eden Aydoğan, 2018 yılında Eskişehir Osmangazi Üniversitesi... Devamını oku
Sanatçı 1988 yılında Afyonkarahisar’ın Sultandağı ilçesinde doğdu. İlk ve orta öğretimini Afyon’un Çay ilçesinde bitiren sanatçı 2006 yılında Kütahya Güzel Sanatlar Lisesi resim bölümünden mezun oldu. 2014... Devamını oku
1990’ da İstanbul’ da doğan sanatçı, 2012 ‘de Anadolu Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Resim Bölümünden mezun olmuştur. 2018’de Anadolu Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Resim Anasanat Dalı’nda... Devamını oku
1992 yılında Malatya’da doğan Hasan Basri İnan, sanat eğitimine Mersin’de başladı. İlk, orta ve lise eğitimini burada tamamladıktan sonra 2011 yılında Mersin Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Seramik Bölümü’ne dereceyle kabul edildi.... Devamını oku
FİGÜR-YORUM
Konu ne zaman sanat olsa, söz dönüp dolaşıp sanatın konusunun insan olduğuna gelir. Mağara resimlerinden beri sayısını bilmediğimiz bin yıllar boyunca insanlar iz bırakabildikleri her yüzeye sevinçlerini, korkularını, üzüntülerini, hayallerini ve hayalkırıklıklarını; sözle anlatamayacakları, yazıyla ifade edemeyecekleri milyon çeşit duygularını aktarmışlardır. Yıllar geçmiş, malzemeler değişmiş, yeni anlatım biçimleri bulunmuş, konular çeşitlenmiş, çoğalmış ama insan, her zaman sanatın merkezinde kalmıştır. Çünkü sanat insana, insan olmaya dairdir. Bu nedenle de tarih boyunca insanlığın geçirdiği tüm merhalelerin; savaşların, kıyımların, güç ve iktidar hırslarının, refahın ve sefaletin, adaletsizliklerin ve de mücadelelerin birey üzerinde bıraktığı etkiler ve yaşamı algılama biçimindeki dönüşüm, sanat yapıtına yansımıştır. Tarihler, coğrafyalar, kültürler ve olaylar değiştikçe sanatın görünümü de değişmiş; ancak insanın özüne dair haller; aşk, tutku, sevgi, nefret, haset, kibir ve daha binlerce duygu sanat yapıtlarında anlatılmaya devam etmiştir.
Çağlar boyu görsel ideolojinin belirleyicisi olarak ayrıcalıklı bir yeri olan resim sanatı, sürekli biçim değiştirip yeni görünümlere bürünse de içinde barındırdığı insani öz nedeniyle figüratif anlatım her zaman önemini korumuştur. Günümüzde de insanı doğrudan ilgilendiren her türlü sorunsal figüratif resmin konusu olmaya devam etmektedir. Resim ve heykel gibi geleneksel sanat pratiklerinin yanında dijital teknolojilerin de gelişmesiyle birlikte yaygınlık kazanan yeni kategoriler 2000’li yıllarda Türkiye’deki sanat ortamının çoğul bir görünüme bürünmesine neden olmuştur. Disiplinlerarası uygulamaların da çoğaldığı günümüzde yüzeye farklı müdahalelerle yapılan uygulamalar resim sanatının yüzey estetiğine doğru evrilmesine yol açmıştır. Ancak modernizmin içe dönük ‘formalist kast’ını uzun süre önce aşan Postmodern algı, sanat üretiminin -hiç bir biçimsel anlayış ve üslubun diğerinden daha üstün olmadığı- demokratik bir yapıya doğru evrilmesine olanak sağlamıştır.
Aynı anda ve bireysel olarak üretilen klasik, gerçekçi, romantik, fantastik, izlenimci, kübist, sürrealist, soyut yada pop anlayıştaki resim pratikleri de günümüzde bu demokratik ve çoklu yapıya katkı sunmaktadır. Öte yandan yüzey problemleri ve estetik kaygıların sanat üretimini düşünsel mecradan uzaklaştırması ve pentürün çekim gücüne kapılarak yapıtın biricikliğine teslim olma kaygıları, ‘kavramsal resim sanatı’ olarak tanımlanan yeni bir kategorinin oluşmasına neden olmuştur. Multidisipliner üretim anlayışı ile resim sanatının tarihsel birikimini bir araya getirmeye yönelik çabalar, resimsel olmayan bir resim anlayışını gündeme getirmiştir. Ancak resim sanatının çağdaşlığı her durumda biçimsel yenilenme ile açıklanabilecek bir olgu değildir. Çağdaş resim sanatının parametrelerini belirlemeye yönelik sorgulamalar, dil ve anlam arasındaki ilişkinin dönüşümüne odaklanmıştır.
Dili kapalı bir sistem olarak gören yapısalcı yaklaşımlara meydan okuyan çağdaş sanat pratikleri, Derrida’nın dilin çoğul anlam üretme potansiyeline yönelik görüşlerinden ivme kazanmıştır. Dilin belirsizleşmesi sanat yapıtının anlamını da muğlak bir zemine kaydırmıştır. Yapıbozumcu bir farkındalıkla dil ve iletişimin doğasına yönelen sorgulamalar, sanat yapıtında gönderge-gösteren-gösterge-gösterilen arasındaki tekabüliyet ilişkisini yıkmaya odaklanmıştır. Bunun sonucu olarak imgenin bir anlama işaret etme zorunluluğu ortadan kalkmıştır. Öte yandan sanatçının kendisini klasik anlatımcı olarak konumlandırdığı yapıtlarda kullanılan yapıbozum yöntemi eğretileme ve ironinin okunmasını kolaylaştırmaktadır
Klasik öğretiyi takip eden pek çok sanatçı, resim yüzeyinde imgenin kurgulanması bağlamında geleneksel olanı, kendi konumunu değiştirmek suretiyle aşmayı başarmıştır. Sanatçı artık ne dışarıdan bakan bir gözlemci ne de düz bir hikaye anlatıcısı değildir. Çağdaş sanatçı, resim yüzeyinde kendini nesneleştirdiği ölçüde çağdaşlığı yakalamış görünmektedir. Bu yüzey, içsel deneyimlerin dışavurum aracına dönüşürken yakın geçmişin gerçekçilik anlayışı yerini öznel gerçekliklere bırakmıştır. Artık sergilenen, ne ustalalıktır ne idealize edilmiş bir suret. Parçalanmış kimlikler üzerinden izleyicinin belirsizlik, çeşitlilik, heterojenlik, karmaşıklık, görecelik ve parçalanmışlık kavramları ile yüzleşmesi istenir. Kuşkusuz bunda büyük anlatıları reddeden postmodern teorilerin etkisi vardır.
İdeolojilerin perspektifinden gerçekliği anlamaktan vazgeçen sanatçı/birey kendisine dayatılan gerçekliği yansıtmak yerine yapıtında kendi gerçekliğini kurgulamaya başlamıştır. Bunun sonucu olarak da kendi kişisel hikayesine, sıradan olaylara ve büyük bir hızla akıp giden yaşamın içinde gözden kaçan, farkedilmeyen ayrıntılara odaklanmıştır. Bu durum sanat üretimine sınırsız bir konu zenginliği olarak yansımış ve insanı ilgilendiren her türlü mesele öznel bakış açılarıyla yeniden kurgulanmıştır.
29 Mayıs – 17 Haziran 2025 tarihleri arasında Galeri Soyut’ta izleyicilerle buluşacak olan “Figür-Yorum” isimli karma sergi, ülkemizde figüratif resim alanında üretim yapan genç sanatçılarla değerli ustaları bir araya getiriyor. ‘İnsan’ı merkeze alarak gerçekleştirdikleri yapıtlarında özgün bir biçim dili geliştirmiş olan bu sanatçıların hepsi de tuval üzerinde kendilerine sunulan gerçeği değil, kendi gerçekliklerini kurgularken eski ustalardan ayrılıyorlar. Büyük hikayeler yada üst anlatılara yönelmektense sıradan olanı hayatın içinde gözden kaçan ayrıntıları büyük bir samimiyetle dile getiriyorlar.