Özdemir Altan (d. 1931 Konya ) Türk ressam ve akademisyen

Yaşamı
Yetenek sınavıyla yeni adı Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi olan dönemin İstanbul Devlet Güzel Sanatlar Akademisi resim bölümünden Zeki Faik İzer'in öğrencisi olarak 1956 yılında mezun oldu. Mezun olduğu okula 1962 yılında asistan olarak girdi. Doktora’ya eşdeğer “Sanatta Yeterlik”, Yardoç, Doçent ve profesörlük unvanlarının tümünü aynı kurumdan aldı.

Emekli olana kadar akademide sürdürdüğü öğretim üyeliği süresince yüzlerce sanatçı adayı yetiştirdi. 1963 – 1965 yılları arasındaki Paris bienalleri başta olmak üzere kişisel ve karma sergilere katılarak sanatsal anlamda birçok hareketin öncülüğünü yaptı. Çağdaş, avangard düşünce ve Pop- Art’ı Türkiye’ye ilk getiren sanatçı olmakla kalmadı, çok sayıda sanatçıyı etkiledi. Günümüz sergi düzenlemelerinde sıkça duyduğumuz Küratörlük eylemini Hüseyin Avni Lifij sergisi ile gerçekleştirdi. 1968 yılında başlayan ve TRT İstanbul Radyoevi’nde örnekleri bulunan 24 m² iki adet duvar halısı yaptı.

Sanat anlayışı ve sanat serüveni
1988 ile 1992 yılları arasında sanatsal espasın birbirinden farklı mantık, köken, kavram ve yapıların sentezi ile oluştuğunu uç noktada kanıtlamak amacıyla "Raslantısal Buluşma" yöntemini geliştirdi. Her sanatçının sanatsal yaşamı süresince belli dönemleri olduğu gibi Özdemir Altan'ın da bu dönemlerini Akademiden mezuniyeti ile başlayıp; günümüze uzanan:

Romantik Dönem 1957'den itibaren sekiz yıl,
Krallar ve Kraliçeler 1965'ten itibaren bir yıl,
Tepegöz ve Sinek Kralı'nın Oğlu 1960'ten itibaren dört yıl,
12 Mart Sonrası1971'den itibaren iki yıl,
Gerçekçi Dönem 1972'den itibaren dokuz yıl,
Ara dönem 1981'den itibaren üç yıl,
Kolaj ve Üç Boyutlular 1984'ten itibaren dört yıl ve 1989 yılından bu yana devam eden “Soyağaçları” dönemleri olarak sıralanır.

Özdemir Altan’ın Tepegöz ve Sinek Kralının Oğlu dönemine ait bir çalışması, TÜYB 150x100 cm
Yaptığı eserlerinde değişik doku, strüktür eleman, malzeme, sanat görüşü, ışık vb. aykırılığın, tasadüfi olarak bir araya gelmesiyle oluşan sanat anlayışını benimsemekte olup; "Benim resimlerim bu aykırılıkla dünyayı yakalıyor" diyen Profesör Özdemir Altan, 11 Kasım 2005 tarihinde kendi evinde ders BELGELİĞİ katılımcılarına verdiği röportajda; sanata ve sanatçıya dair: 1994 yılında yeni bir döneme girdim. der ve şöyle devam eder;

Çok kez bir başyapıt karşısında onun sanatçısı tarafından yapılmış değil, dünyada zaten var olduğu duygusuna kapılırım. Çünkü bazı üst düzeydeki başyapıtlar bir kişi tarafından ne kadar yetenekli olursa olsun yapılamayacak kadar tanrısaldır. Sanata zorla anlam yüklenemez, onun kendi anlamını kendinin bulmasına izin verilmelidir. Yani doğal olmalıyız. Yaptığımız gördüğümüz değil, hissettiğimiz özgür duygularımız oysa Türkiye’de para, sanata egemen oldu. Ne kadar samimi olursak o kadar iyi sanat yaparız. Resim ya iyidir ya da değildir ve bu gelecekte belli olacak. Dolayısıyla, eğer içten davranıyorsak ürettiklerimiz hissettiklerimizdir.

Hâlen İstanbul'da sanat yaşamını devam ettiren Altan, Yeditepe Üniversitesi'nde de öğretim üyeliği görevini sürdürmektedir.

Ödülleri
1966 Yılın Başarılı Genç Ressamı, Çağdaş Ressamlar Derneği
1969 T.R. T. İstanbul Radyosu Yarışması Birincisi, Duvar Halısı Uygulaması
1971 32. Devlet Resim ve Heykel Sergisi ikincilik Ödülü
1971 Akbank Resim yarışması mansiyon
1973 7. DYO sergisi başarı ödülü
1975 36. Devlet Resim ve Heykel Sergisi Başarı ödülü
1976 Türkiye İş Bankası resim ödülü
1993 Yılın Sanatçısı, Ankara Sanat Kurumu

Özdemir Altan'ın "Kolaj ve Üç Boyutlular" dönemine ait bir çalışması, AÜKT 210x300 cm
Kişisel sergileri
1965 Türk Alman Kültür Merkezi, İstanbul (İlk kişisel sergisi)
1968 Taksim Sanat Galerisi, İstanbul
1973 Halı-Resim Sergisi, Taksim sanat Galerisi, İstanbul
1978 Halı sergisi, Maçka Sanat Galerisi, İstanbul
1984 Galeri Baraz, İstanbul
1984 Art-Deco, Ankara
1987 Atatürk Kültür Merkezi, İstanbul
1988 MSÜ-GSF, İstanbul
1988 Lami Sanat Galerisi, İstanbul
1989 Derimod Kültür Merkezi, Retrospektif Sergisi, İstanbul
1993 Kare Sanat Galerisi, İstanbul
1993 Mine Sanat Galerisi, İstanbul
1996 Art Galerie, Von Sturn, Hamburg
1998 Emlak Sanat Galerisi, İstanbul
2001 Atatürk Kültür Merkezi, İstanbul
2005 Kırmızı Ardıç Kuşu Sanat Galerisi, Alaçatı
2006 Kare Sanat Galerisi, Farklı Dönemlerde Başyapıtlar, İstanbul
2007 Beşiktaş Çağdaş galeri, Retrospektif Sergisi, İstanbul

İlgili Sergiler

iy2507-107 - 5990

ÖZDEMİR ALTAN

"isimsiz" 90x65 cm - Baskı 23/50 2001

iy2507-106 - 5991

ÖZDEMİR ALTAN

"isimsiz" 90x65 cm - Baskı CTD 3/4 2001

iy2507-104 - 6005

ÖZDEMİR ALTAN

"isimsiz" 70x100 cm - Baskı 13//30 2001

iy2507-103 - 6006

ÖZDEMİR ALTAN

"isimsiz" 70x100 cm - Baskı 24//28 1995

iy2507-102 - 6007

ÖZDEMİR ALTAN

"isimsiz" 70x50 cm - Baskı 50//100 2000

iy2507-101 - 6008

ÖZDEMİR ALTAN

"isimsiz" 50x70 cm - Baskı 56//100 2000

iy2507-100 - 6009

ÖZDEMİR ALTAN

"isimsiz" 50x70 cm - Baskı 52//100 2000

iy2507-099 - 6010

ÖZDEMİR ALTAN

"isimsiz" 50x70 cm - Baskı 72//100 1965

yd2107-123

ÖZDEMİR ALTAN

"İsimsiz" 50x70 cm - Serigrafi 72/100 1965

yd2107-122

ÖZDEMİR ALTAN

"İsimsiz" 50x70 cm - Serigrafi 52/100 2000

yd2107-121

ÖZDEMİR ALTAN

"İsimsiz" 50x70 cm - Serigrafi 56/100 2000

yd2107-120

ÖZDEMİR ALTAN

"İsimsiz" 70x50 cm - Serigrafi 50/100 2000

yd2107-119

ÖZDEMİR ALTAN

"İsimsiz" 70x100 cm - Serigrafi 24/28 1995

yd2107-118

ÖZDEMİR ALTAN

"İsimsiz" 70x100 cm - Serigrafi 13/30 2001

yd2107-104

ÖZDEMİR ALTAN

"İsimsiz" 90x65 cm - Serigrafi CTD 3/4 2001

yd2107-103

ÖZDEMİR ALTAN

"İsimsiz" 90x65 cm - Serigrafi 23/50 2001

Haftanın Seçkisi

Yükleniyor...